Finał XV edycji Konkursu „Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy”

W tym roku, po raz 15-ty rozstrzygnięto konkurs organizowany przez Business Centre Club przy współudziale Ministerstwa Finansów, którego celem jest promowanie wysokich standardów obsługi klienta oraz tworzenie relacji charakteryzujących się wzajemną życzliwością i profesjonalizmem między administracją skarbową a przedsiębiorcą.

W tegorocznej edycji tytuł „Urzędu Skarbowego Przyjaznego Przedsiębiorcy” otrzymało 70 urzędów, wskazanych przez przedsiębiorców – najwięcej w województwie mazowieckim (13), śląskim (7), zachodniopomorskim (6) oraz lubelskim (6).

Podobnie, jak w latach ubiegłych, urzędy skarbowe oceniane były na podstawie sumy punktów przyznanych przez przedsiębiorców w wypełnionej ankiecie konkursowej. Ocenie przedsiębiorców podlegały jakość obsługi podatnika przez urząd, łatwość komunikacji z urzędem oraz kompetencje pracowników. Przedsiębiorcy sugerowali również:

  • wydłużenie czasu pracy urzędów;
  • zwiększenie liczby miejsc parkingowych;
  • zapewnienie dyskrecji podatnikowi podczas omawiania jego indywidualnych spraw;
  • zwieszenie ilości spraw, które można załatwić przez Internet;
  • organizowanie większej liczby szkoleń dla przedsiębiorców w zakresie przepisów podatkowych i prowadzenia działalności gospodarczej;
  • wyznaczenie osób do bezpośredniego kontaktu z przedsiębiorcą w sprawach pilnych;
  • podawanie więcej informacji zawartych w wezwaniach do urzędu;
  • umożliwienie podejmowania autonomicznych decyzji pracownikom niższych szczebli;
  • skrócenie okresu oczekiwania na interpretację przepisów;
  • umożliwienie obsługiwania biur rachunkowych poza kolejnością.

Ankiety oceniające urzędy były przesyłane do Kanclerzy Lóż Regionalnych BCC, którzy koordynowali konkurs na szczeblu regionalnym.

Wyróżnione urzędy skarbowe otrzymują tytuł „Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy – 2017”. Prawo używania tytułu przysługuje przez 1 rok, tj. do czasu rozstrzygnięcia następnej edycji konkursu.